Jak se obléci na pracovní pohovor?
Autor: Magda Vašková
Šaty dělají člověka, a při ucházení se o práci to platí dvojnásob. Osobní dojem, který při pohovoru uděláme, je přinejmenším stejně důležitý, jako zkušenosti a kvalifikace. Správně se obléct je dnes mnohem složitější než v minulosti, kdy pro muže byl jasnou volbou oblek a pro ženu sukně s halenkou. Firmy se liší podle toho, jaké oblečení od svých pracovníků vyžadují, a jaké mají standardy v oblékání.
Oblečení by nám nemělo uškodit, ale naopak:
· pomoci ukázat snahu a motivaci
· ukázat, že se na danou pozici hodíme a do firmy přirozeně zapadneme
· pomoci udělat první dojem.
První dojem je klíčový
Může se to zdát povrchní, ale první dojem je zkrátka důležitý. Názor na druhého člověka si uděláme během několika sekund. A názor, který si na vás udělají zástupci firmy ihned poté, co vejdete, ještě než stihnete něco říct, se poté line celým interview a velkou měrou se podílí na rozhodování. Proto je oblečení opravdu klíčové a můžete s ním ovlivnit vaši budoucnost.
Oblečte se vzhledem k okolnostem
Do firmy musíte zapadnout. Firmy většinou vyberou lidi, kteří vypadají jako jejich zaměstnanci. Pokud se na pohovoru budete příliš vymykat, není to ku prospěchu. I když máte skvělou kvalifikaci a praxi, pokud budete na pohovoru vypadat nepatřičně, o své vhodnosti na danou pozici jen těžko přesvědčíte. Pro zástupce firmy musí být snadné si vás na dané pozici představit. Pokud jste právník, vypadejte jako právník. Ovšem to platí jen u pozic, ve kterých je vyžadován upravený zevnějšek. Pokud se ucházíte o místo dělníka na stavbě, musíte přijít upraveni, nikoliv v montérkách. Samozřejmě v tomto případě bude pasé i oblek. Navíc uchazeč s upraveným zevnějškem, který se na pohovor připravil i svou vizáží, dostane pravděpodobně přednost před tím, který se na pohovor přijde jen tak ukázat. Důležité je i zdravé sebevědomí, a to nemůžete ukázat, pokud budete vypadat nepatřičně a nebudete se cítit dobře.
Zajímejte se o zvyklosti ve firmě
Velkým plus je, pokud se dokážete vyladit na prostředí a zvyklosti dané firmy. Zjistěte si, co se v této firmě nosí, a jak její zaměstnanci mají vypadat. S tímto modelem se pokuste ztotožnit. Pokud se zde běžně nosí luxusní obleky a kravaty, na pohovor nechoďte v ničem jiném než v obleku a kravatě. Pokud je vyznáván spíše neformální styl oblékání, můžete si naopak uškodit, pokud to s formalitou přeženete.
Pár praktických rad
Nebojte se například do firmy zavolat a zeptat se na dresscode jejich zaměstnanců, nebo si to zjistit jiným způsobem. Tento standard můžete o stupeň „povýšit“, ale nesmíte to přehnat. Zásadou je obléct se na takové úrovni, která o jednu nebo dvě pozice převyšuje místo, o které se ucházíte. Je to i o zdravém rozumu. Pokud tápeme, obecně je lépe se obléci více formálně, než oblečení podcenit. Na pohovor nechoďte v džínách, i když je zde zaměstnanci běžně nosí. Vezměte si raději jiné kalhoty. Dbejte na to, aby byl oděv čistý, nezmačkaný a dobře sladěný. U většiny oborů se nehodnotí, zda přijdete oděni dle nejnovějších trendů, ale zda působíte seriózně. U některých pozic je ale vaše oblečení přímo součástí rozhodování. Může se jednat o pozici, na které firmu reprezentujete, nebo třeba o obory, týkající se módy.