Copíkova zpověď

21.08.2013 13:12

Autor: Martin Doležel  

 

Je vůbec možné pracovat z domu na počítači? Bez větších nákladů, bez cestování, za dobrou odměnu? Ano je. Odpovídám ihned, bez delšího váhání, neboť jsem si již něčím prošel a vím, že to opravdu jde. Musím trošku nastínit své začátky, kdy jsem byl stejně naivní a hloupý, jako většina lidí, co zoufale shání práci, pokud možno takovou, která se dá vykonávat z pohodlí domova, a to z nejrůznějších důvodů. A chtějí to rychle a moc to potřebují. Můžou to být důvody zdravotní, sociální, čistě sobecké a jiné, každopádně z počátku rozhodně není jednoduché na odpovídající přivýdělek, či rovnou výdělek z domova narazit.

I já jsem začínal klikačkami, emailovkami a surfbary, které obnáší mnoho hodin strávených bohapustým klikáním s vidinou výplaty asi tak za rok, často i déle, a jedná se o pár dolarů nebo jiné měny, nicméně snad poměrně brzy a zavčasu jsem s tím skoncoval a začal hledat něco, co opravdu funguje. A našel jsem. Ozval se mi člověk, kterého jsem již mnohem dříve oslovil ohledně psaní textů. Došlo mi, že toto by mohla být šance, tak jsem co nejrychleji onu osobu kontaktoval. Další komunikace proběhla asi po měsíci, pro mě poměrně překvapivě, ale vzešla z toho nakonec plodná spolupráce a dostal jsem impuls do začátku. Psal jsem PR články. A v tom je ta pointa: stačí umět rychle a bez chyb psát a už si můžete psaním přivydělávat.

Kromě toho, že jsem spolupracoval s tímto člověkem a psal pro něj články, hledal jsem i další možnosti, jak a kde psát, a šel jsem možná až do extrému, kdy jsem oslovil prostřednictvím docela obsáhlého referenčního mailu zhruba 80 SEO společností, které se copywritingem  zabývají. A ejhle, někteří reagovali. S většinou z nich spolupracuji dodnes. Paradoxně právě tam, kde jsem s psaním, a časem i publikováním začínal, jsem zažil to největší zklamání, a asi po dvou letech spolupráce, kdy jsem odváděl opravdu heroické výkony, často i zadarmo, jsem byl tak nějak z kolektivu vytlačen. Důvody? Pro mě dosud neznámé. Nicméně tím chci jen naznačit, jaké mohou být nevýhody spolupráce na dálku, že ne vždy se hledí jen na kvalitu, či množství odvedené práce, ale mohou rozhodovat i zcela jiné aspekty, a když se s daným pracovním kolektivem osobně neznáte, může to být rovněž handicapem.

Naštěstí se v mém případě jednalo jen o toto jediné malinké vybočení, jinak jsem vesměs se spoluprací na dálku velmi spokojen. Píšu PR články, publikuji je na různá místa, realizuji se v tom, co mě baví a v čem nejsem špatný. Dále se rozvíjím a nyní již si troufám říci, že moje šíře záběru je veliká a díky zkušenostem s tisíci články na rozličná témata, se stávám právoplatným copywriterem.

Dříve jsem zkoušel vícero povolání, pracoval jsem například několik let na čističce odpadních vod, dřel jsem jako mezek v lese, a podobně, ale až v psaní článků jsem se našel a nemám problémy napsat o čemkoliv a v různých škálách kvality. Jedna věc je jistá, pokud se začnete zabývat psaním jakýchkoliv textů, tedy textů pro weby, nebo jen obyčejnými a obecnými PR články pro vyhledávače nebo samoúčelné miniweby, získáváte časem stále více a více znalostí z rozličných oblastí. Čím více toho víte, tím lépe. V tom je pak to největší kouzlo, když dokážete psát o všem z hlavy, máte takové znalosti, že nepotřebujete zjišťovat dodatečné informace. Zatím o tom také jen sním, ale snad jednou i já budu takovým pisálkem, copíkem, či rovnou copywriterem na vysoké úrovni.

 

Autor: Martin Doležel