Choďte naboso, je to mnohem zdravější!

27.12.2015 16:44

Autor: Eliška Hanáková

 

Když se člověk porozhlédne po všech obchodech, které nabízejí obuv, zjistí, že pravděpodobně za svůj život utratil nemalou částku za všechny boty, které kdy obul na svoji spanilou nožku. Přesně k tomuto prozření jsem totiž dospěla i já, při ne tak dávných toulkách po brněnském nákupním centru. Jako každá žena miluju nakupování a miluju boty. Kozaček a lodiček, které jsem měla na nohou jednou jedinkrát, bych se nedopočítala. Když to spočítám, tak potřebuju na jeden rok troje boty – zimní, letní a jaro-podzimní. Jelikož mám ráda kvalitu a značkové zboží, celkem mě tyto botičky vyjdou dohromady na 5 tisíc korun. Kolik to dělá za mých 25 let raději ani počítat nebudu, neboť mi to moje odvaha nechce dovolit.

 I přes to, že to, že se celý život snažili moji rodiče a po nich i já sama, abych neustále chodila v kvalitních botách, musela jsem si při nedávné kontrole u lékaře vyslechnout ne zrovna příjemný verdikt: „Tedy slečno, vy ale máte ploché nohy“. Prachy v tahu a zdravé nohy s nimi. Kde jsem já nebo dokonce moji rodiče udělali chybu? Podle posledních studií je chyba v tom, že velmi málo chodíme naboso, což je prý mnohem zdravější pro naše nohy, než kde jaké ortopedické boty.

Boty se nerovnají zdraví

Kdysi dávno, předávno, když ještě slovo boty znamenalo tabu, lidé bez sebemenších problémů chodili naboso. A vůbec jim to nevadilo. Nohy jsou totiž „stavěné“ na to, aby zdolávaly denně nerovné a hrbolaté povrchy, které před sta lety byly naprosto běžné. Jenže s dobou a lidskou pohodlností se začaly hrbolaté cesty měnit v rovné a místo naboso jsme začali chodit v botách, které jsou ovšem pro naše nohy nepřirozeným místem. Noha ztrácí důvod, proč by si měla vytvářet klenbu, která je pro chůzi velmi důležitá. Odtud poté plynnou nemalé zdravotní problémy v oblasti chodidel, například již zmíněné ploché nohy. I z těchto důvodů se v poslední době masově rozšířilo hnutí za chození naboso.

Požitek z chůze

Chození naboso je dobré nejen na zlepšení vašeho zdravotního stavu, ale také toho psychického. Mnoho lidí v tom vidí také určitou dávku meditace a relaxu. Hnutí za chození bez bot už dokonce přerostlo v hnutí běhání bez bot. Pokud i vy plánujete, že začnete chodit naboso, je důležité ze začátku zvolit lehčí povrch trasy. Přece jenom je vaše noha celkem zhýčkaná z rovných chodníků a botiček a přivodit jí šok hned při první procházce naostro přece jen nechcete. Podle odborníků bychom chození bez bot, měli praktikovat minimálně třikrát týdně, alespoň po dobu pěti minut.

Pokud s chozením na boso začnete, zaručuji vám, že nebudete chtít přestat. Výjimku samozřejmě tvoří zimní měsíce. Takovouto zkoušku otužilosti po vás nikdo chtít nemůže. Kromě příjemného požitku z chůze vás může hřát vědomí, že děláte něco dobrého pro zlepšení svých svalů, kloubů a v podstatě celého pohybového aparátu. Nevím jak vy, ale já osobně už od teď budu daleko víc přemýšlet, kolik peněz a jak často dám za boty. Přeci jenom, je tu levnější a hlavně zdravější varianta chození.